Ważne strony
Treść strony - luty
Znamy już nowe limity dorabiania do rent oraz wcześniejszych emerytur
Od marca renciści oraz wcześniejsi emeryci będą mogli dorabiać do swojego świadczenia większe kwoty niż dotychczas. Niższy, bezpieczny próg zarobków wzrasta o niemal 221 zł, osiągając wartość 5934,10 zł brutto, natomiast wyższy próg zwiększa się o około 410 zł, wynosząc 11 020,40 zł brutto.
Nowe limity przychodu będą obowiązywać od marca do maja 2025 r. Pracujący renciści i emeryci, którzy nie osiągnęli powszechnego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), powinni je uważnie monitorować. W przypadku przekroczenia ustalonych progów – 70% i 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – ZUS może zmniejszyć lub zawiesić wypłacane świadczenie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Miesięczne zarobki nieprzekraczające 5934,10 zł brutto, które stanowią 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, nie wpłyną na wysokość emerytury lub renty wypłacanej przez ZUS. Natomiast w przypadku, gdy miesięczny przychód od którego odprowadzane są obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, przekroczy 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, czyli od 1 marca kwotę 11 020,40 zł brutto, ZUS może zawiesić wypłatę świadczenia.
Jeśli przychód przekroczy 5934,10 zł brutto, ale nie będzie wyższy niż 11 020,40 zł brutto, ZUS może zmniejszyć wypłacane świadczenie o kwotę przekroczenia, jednak nie więcej niż o maksymalną kwotę zmniejszenia, która wynosi:
- 939,61 zł dla emerytur i rent z tytułu całkowitej niezdolności do pracy,
- 704,75 zł dla rent z tytułu częściowej niezdolności do pracy,
- 798,72 zł dla rent rodzinnych, do których uprawniona jest jedna osoba.
Niektórzy mogą dorabiać bez żadnych ograniczeń
Emeryci, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), mogą uzyskiwać dodatkowe przychody bez żadnych ograniczeń. Ich świadczenie nie zostanie zmniejszone ani zawieszone, nawet jeśli uzyskają przychód powyżej 70% lub 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Istnieje jednak jeden wyjątek od tej zasady: jeśli ZUS podwyższył wyliczoną emeryturę do kwoty świadczenia minimalnego, która od marca tego roku wynosi 1878,91 zł brutto. W sytuacji, gdy przychód przekroczy wysokość podwyższenia do minimum emerytury, świadczenie za dany okres zostanie wypłacone w niższej kwocie, tj. bez dopłaty do minimum.
Niektórzy renciści, w tym osoby pobierające renty dla inwalidów wojennych oraz inwalidów wojskowych, mogą pracować bez ograniczeń zarobkowych, o ile ich niezdolność do pracy jest związana ze służbą wojskową. Ten przywilej dotyczy również osób pobierających renty rodzinne po uprawnionych do tych świadczeń. Bez ograniczeń mogą również dorabiać osoby pobierające rentę rodzinną, która jest kwotowo korzystniejsza od ustalonej emerytury z tytułu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Masz pytania dotyczące PIT-u z ZUS? Skontaktuj się z nami we wtorek!
Do końca lutego każdy, kto w ubiegłym roku przynajmniej raz pobrał świadczenie z ZUS-u, takie jak emerytura czy renta, otrzyma odpowiednią deklarację podatkową PIT za 2024 rok. Osoby, które mają wątpliwości, czy powinny rozliczać się samodzielnie, czy ZUS zrobi to za nie, mogą skorzystać z dyżuru telefonicznego, który odbędzie się we wtorek, 25 lutego.
Podczas dyżuru będzie można zadawać pytania ekspertom, w tym dotyczące tego, dla kogo złożenie wniosku o niepobieranie zaliczek na podatek od dochodu do 30 tysięcy złotych (druk EPD-21) będzie korzystne, a dla kogo może okazać się niekorzystne. Eksperci będą dostępni w godzinach 9:00-11:00 pod numerem telefonu 52 34 18 704 oraz w godzinach 10:00-12:00 pod numerem 56 610 93 01 - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Informacja
W związku z usuwaniem nieszczelności sieci wodociągowej w miejscowości Zawały nastąpi przerwa w dostawie wody w Zawałach (str. lewa w kier. Torunia) dnia 21.02.2025r. w godz. 8.30-13.30. Za utrudnienia przepraszamy
13 i 14 w ZUS bez podatku? Sprawdź, dla kogo to korzystne
Do ponad 460 tys. emerytów i rencistów, którym ZUS naliczył i odprowadził podatek jedynie od trzynastej i czternastej emerytury, wysłano specjalny wniosek (formularz EPD-21). Złożenie tego dokumentu spowoduje, że Zakład nie będzie pobierać zaliczki na podatek dochodowy również od dodatkowych rocznych świadczeń pieniężnych. Należy jednak zwrócić uwagę, że nie dla wszystkich takie rozwiązanie będzie korzystne.
Coraz więcej klientów składa wnioski o niepobieranie zaliczek na podatek od dochodu do 30 tysięcy złotych (formularz EPD-21). Jednak nie dla każdego emeryta czy rencisty skorzystanie z tej możliwości będzie opłacalne - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Jeśli do ZUS-u wpłynie wniosek EPD-21,instytucja nie będzie potrącać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (z emerytury, renty oraz dodatkowych rocznych świadczeń, takich jak trzynastka i czternastka) do momentu, gdy suma dochodów ze świadczeń
w danym roku wyniesie 30 tys. zł. Dopiero po przekroczeniu tej kwoty Zakład zacznie potrącać zaliczkę na podatek w wysokości 12 proc., bez stosowania kwoty zmniejszenia.
Dla kogo wniosek ma sens?
Osoby otrzymujące niskie świadczenia z ZUS-u, które nie mają innych źródeł dochodu, powinny rozważyć złożenie wniosku EPD-21. W ich przypadku zaliczka na podatek dochodowy jest potrącana jedynie z dodatkowych rocznych świadczeń, takich jak tzw. trzynastka i czternastka. W rezultacie kwoty wypłacane „na rękę” są niższe, a po zakończeniu roku w urzędzie skarbowym powstaje nadpłata. Emeryt lub rencista ma prawo do zwrotu nadpłaconego podatku, jednak proces ten odbywa się dopiero w wyniku rocznego rozliczenia.
Jeśli emeryt lub rencista złoży do ZUS-u wniosek EPD-21, Zakład nie będzie potrącał zaliczki również od trzynastej i czternastej emerytury. Dzięki temu wypłata netto dodatkowych rocznych świadczeń będzie wyższa, a po zakończeniu roku podatkowego prawdopodobnie nie wystąpi nadpłata w urzędzie skarbowym.
Warto zaznaczyć, że raz złożony wniosek EPD-21 będzie obowiązywał także w kolejnych latach, aż do momentu, gdy świadczeniobiorca zdecyduje się go wycofać lub złoży inny formularz dotyczący podatków.
Kiedy EPD-21 niepotrzebny?
Złożenie wniosku o niepobieranie zaliczek podatkowych nie dla każdego będzie korzystne. Emeryci czy renciści, których łączne dochody ze wszystkich źródeł w roku przekraczają 30 tys. złotych, mogą jedynie przesunąć w czasie odprowadzenie zaliczki na podatek dochodowy
i w rezultacie nie odczuć korzyści z tej decyzji. Wśród osób z niskimi świadczeniami pobieranymi z ZUS-u znajdują się również takie, które pobierają dodatkowe świadczenie z innej instytucji lub otrzymują wynagrodzenie za pracę. W ich przypadku łączne dochody mogą przekroczyć kwotę wolną od podatku. Jeśli emeryt lub rencista złoży w ZUS-ie wniosek o niepobieranie zaliczek ze świadczeń, po zakończeniu roku w rozliczeniu z urzędem skarbowym może pojawić się niedopłata podatku, która może okazać się znaczna. Klient zawsze sam podejmuje decyzję co do wniosku, ale w tej sytuacji warto skonsultować się z ekspertem, przedstawić swoją sytuację i rozważyć pozostanie przy pobieraniu zaliczek podatkowych przez ZUS – dodaje rzeczniczka.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Młode talenty z UKS Kometa Obrowo odwiedziły wójta
W ubiegłym tygodniu Oliwia Gerc i Szymon Wiśniewski odwiedzili wójta Andrzeja Wieczyńskiego. Młodzi i utalentowani zawodnicy UKS Kometa Obrowo podzielili się swoją pasją oraz osiągnięciami.
W spotkaniu uczestniczyli również zastępca wójta Joanna Zielińska, oraz trenerzy Andrzej Kiejnowski i Tomasz Owsian. Zarówno Oliwia, jak i Szymon, reprezentują UKS Kometa Obrowo – klub, który od lat wspiera rozwój młodych talentów i przygotowuje ich do rywalizacji na najwyższym poziomie.
W 2024 roku Oliwia Gerc zajęła 4. miejsce w Mistrzostwach Europy U23 w konkurencji olimpijskiej sprint drużynowy w Cottbus (Niemcy), zdobyła tytuł I Wicemistrzyni Polski Elity w konkurencji olimpijskiej keirin w Pruszkowie, wywalczyła srebrny medal w Mistrzostwach Polski Elity na 500 m oraz zajęła 1. miejsce w sprincie indywidualnym w International Brandenburg Cup.
Natomiast Szymon Wiśniewski w 2024 roku zdobył tytuł brązowego medalisty Mistrzostw Europy U23 w konkurencji olimpijskiej sprint drużynowy w Cottbus (Niemcy). Został również Mistrzem Polski oraz Rekordzistą Polski w konkurencjach olimpijskich kategorii junior w 2023 roku.
- Jestem bardzo dumny z osiągnięć Oliwii i Szymona. To wspaniałe, że młodzi ludzie z naszej gminy odnoszą sukcesy na tak wysokim poziomie. Ich ciężka praca, determinacja i pasja są godne podziwu. Chciałbym, aby młodsze pokolenia czerpały z nich przykład i dążyły do realizacji swoich sportowych marzeń - powiedział wójt Andrzej Wieczyński. - Oliwia i Szymon to wspaniali ambasadorzy naszej gminy. Ich sukcesy są dowodem na to, że wspieranie młodych sportowców i inwestowanie w ich rozwój przynosi wspaniałe rezultaty. Będziemy nadal stawiać na rozwój sportu w naszej gminie - dodaje.
Gminne zawody w indywidualnym tenisie stołowym szkół podstawowych
W sobotę 15 lutego odbyły się gminne zawody w indywidualnym tenisie stołowym szkół podstawowych. Dziewczęta rywalizowały w Brzozówce, a chłopcy w Obrowie. Wśród dziewcząt w kategorii klas 7-8 zwyciężyła Amelia Motyka z SP Obrowo przed Lidią Kotkiewicz z SP Łążyn II i Polą Sączawa z SP Brzozówka. W kategorii klas 6 i młodszych triumfowała Emilia Motyka z Obrowa, drugie miejsce zajęła Maja Krzyżanowska z Brzozówki, a trzecie Julia Stawiska z Łążyna II. Zawody w Obrowie zdominowali chłopcy z Łążyna II zajmując wszystkie miejsca na podium. W kategorii klas 7-8 mistrzem gminy został Kornel Tyburski, drugie miejsce zajął Olaf Pniewski, a trzecie Alan Pniewski. W kategorii klas 6 i młodszych wygrał Bartek Lenczewski, drugie miejsce zajął Mateusz Politowski, a trzecie Fabian Koliński. Najlepsze dwójki zagrają w zawodach powiatowych w Złotorii.
Zmiany w składce zdrowotnej. Kto skorzysta na nowych przepisach?
Zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Minimalna wysokość składki dla firm rozliczających się według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub na karcie podatkowej została obniżona z 100% do 75% minimalnego wynagrodzenia. To jednak nie koniec korzystnych zmian.
Kolejna ważna zmiana, która weszła od stycznia 2025 roku, dotyczy wyłączenia z podstawy oskładkowania przychodów i kosztów związanych ze sprzedażą środków trwałych oraz tzw. wartości niematerialnych i prawnych. Dotychczas przychody ze sprzedaży takich aktywów, jak firmowa nieruchomość czy samochód, musiały być uwzględniane w przychodzie lub dochodzie przy obliczaniu składki zdrowotnej. Teraz przedsiębiorcy będą mieli możliwość samodzielnego wyboru, czy chcą je wliczać, czy nie. Nowe zasady mogą przyczynić się do obniżenia składki zdrowotnej dla przedsiębiorców korzystających z ryczałtu ewidencjonowanego, skali podatkowej oraz podatku liniowego - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Metoda kasowa
Przedsiębiorcy rozliczający podatki metodą kasową mogą teraz stosować tę metodę również przy obliczaniu przychodu lub dochodu, od którego zależy składka zdrowotna. W takim przypadku nie będą uwzględniać m.in. faktur, za które jeszcze nie otrzymali płatności. Z kolei przy metodzie kasowej muszą brać pod uwagę przychody i koszty również z okresu zawieszenia działalności. Ta zmiana ma istotne znaczenie dla firm korzystających z ryczałtu, skali podatkowej oraz podatku liniowego.
Ile wynosi minimalna składka zdrowotna?
Wysokość składki zdrowotnej dla przedsiębiorców jest zróżnicowana i zależy od formy opodatkowania. Dla osób rozliczających się na zasadach ogólnych składka zdrowotna obliczana jest na podstawie dochodu osiągniętego w poprzednim miesiącu. Stopa procentowa składki wynosi 9% dla przedsiębiorców korzystających ze skali podatkowej oraz 4,9% dla tych, którzy wybierają podatek liniowy. Minimalna wysokość podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, po wprowadzonych zmianach, nie może być niższa niż 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w pierwszym dniu roku składkowego, zamiast dotychczasowych 100%.
Rok składkowy trwa od 1 lutego danego roku do 31 stycznia roku następnego. W związku z tym składka zdrowotna za styczeń 2025 roku nie może być niższa niż 381,78 zł, co stanowi 9 procent minimalnego wynagrodzenia wynoszącego 4242 zł. Natomiast w okresie od lutego 2025 roku do stycznia 2026 roku składka ta nie może być niższa niż 314,96 zł, co stanowi 9 procent od 75 procent minimalnego wynagrodzenia, wynoszącego 4666 zł.
Karta podatkowa
Od stycznia 2025 roku przedsiębiorcy korzystający z karty podatkowej będą płacić niższą składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Nowa stawka będzie obliczana nie od 100% minimalnego wynagrodzenia, które obowiązuje od 1 stycznia 2025 roku, lecz od 75%. Oznacza to, że dla tej grupy przedsiębiorców składka na ubezpieczenie zdrowotne od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 roku wynosi 314,96 zł
(4666 zł x 9% = 314,96 zł).
Ryczałtowcy
W przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność lub korzystających z ulgi na start, które rozliczają podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wysokość składki zdrowotnej zależy od przychodu oraz przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w IV kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku.
Jeśli przychody z działalności gospodarczej od początku roku kalendarzowego nie przekroczyły 60 tys. zł, podstawa wymiaru składki zdrowotnej będzie obliczana na podstawie 60% prognozowanego wynagrodzenia, co wynosi 5129,51 zł (60% z kwoty 8549,18 zł). W przypadku uzyskania przychodów w przedziale od 60 tys. zł do 300 tys. zł, podstawa będzie obliczana na poziomie 100% prognozowanego wynagrodzenia, co oznacza, że wyniesie 8549,18 zł. Jeśli przychody przekroczą 300 tys. zł, podstawa wymiaru składki zdrowotnej wyniesie 180% prognozowanego wynagrodzenia, co odpowiada kwocie 15 388,52 zł. Składka zdrowotna wynosi 9% podstawy. Oznacza to, że w 2025 roku, w zależności od wysokości przychodu, jej wartość może wynosić: 461,66 zł, 769,43 zł lub 1384,97 zł.
Przedsiębiorca, który przez cały poprzedni rok kalendarzowy prowadził działalność gospodarczą i przychody z tej działalności były opodatkowane na zasadach ogólnych lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych może przy określaniu wysokości miesięcznej podstawy wymiaru zadeklarować chęć opłacania składki zdrowotnej na podstawie kwoty przychodów uzyskanych w poprzednim roku kalendarzowym. Deklarację tę składa w dokumentach rozliczeniowych za styczeń danego roku. Na przykład, jeśli w poprzednim roku jego przychody przekroczyły 300 tys. zł i zadeklarował opłacanie składek na podstawie tych przychodów, to przez cały rok 2025 będzie uiszczał składkę w wysokości 1384,97 zł.
Składka zdrowotna dla pozostałych osób prowadzących działalność (np. wspólników spółek, twórców, artystów)
Osoby prowadzące pozarolniczą działalność, które nie osiągają przychodów z działalności gospodarczej, takie jak wspólnicy określonych spółek, będą zobowiązane do opłacania składki zdrowotnej od 100% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w IV kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku. Dla tej grupy osób składka zdrowotna w 2025 roku wyniesie 769,43 zł (8549,18 zł × 9% = 769,43 zł). Taką samą składkę zapłacą również twórcy i artyści, o ile działalność ta nie jest ich głównym źródłem dochodu.
Dla osób współpracujących z przedsiębiorcami prowadzącymi pozarolniczą działalność lub korzystającymi z ulgi na start, wskaźnik procentowy składki zdrowotnej wynosi 9%. W 2025 roku składka zdrowotna dla nich wyniesie 577,07 zł, obliczana jest na podstawie 75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w IV kwartale roku poprzedniego. Oznacza to, że podstawę składki stanowi kwota 6411,89 zł (8549,18 zł × 75% = 6411,89 zł).
ZUS opublikował szczegółowe informacje o wysokości składki zdrowotnej dla firm na swojej stronie internetowej. Jest tam dostępny również kalkulator, który pomaga obliczyć składkę zdrowotną w zależności od formy opodatkowania i wybranego miesiąca.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Od marca emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.
Świadczenia emerytalno-rentowe wypłacane przez ZUS są co roku waloryzowane w marcu. W tym roku waloryzacja będzie miała wyłącznie formę procentową, a wskaźnik waloryzacji wyniesie 105,5 proc. Po waloryzacji minimalna emerytura, renta rodzinna, renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy i renta socjalna będą wynosiły 1 878,91 zł.
Od 1 marca ZUS z urzędu waloryzować będzie świadczenia emerytalno-rentowe oraz dodatki do tych świadczeń. Proces ten polega na pomnożeniu kwoty świadczenia brutto, przysługującej na koniec lutego danego roku, przez wskaźnik waloryzacji. Wskaźnik ten oblicza się na podstawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych z poprzedniego roku kalendarzowego, powiększonego o co najmniej 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w tym samym okresie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Na przykład świadczenie wypłacane w lutym 2025 roku w wysokości 3000 zł brutto zostanie pomnożone przez wskaźnik, który w tym roku wyniesie 105,5 proc. W rezultacie w marcu kwota ta wzrośnie o 165 zł brutto, osiągając łącznie 3165 zł brutto – dodaje rzeczniczka.
Minimalna emerytura i renta w górę
Po waloryzacji kwoty najniższej emerytury, renty rodzinnej, renty socjalnej oraz renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy wzrosną o 97,95 zł, osiągając kwotę 1878,91 zł brutto. Z kolei najniższa renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy od marca wzrośnie o 73,46 zł i wyniesie 1409,18 zł brutto. Również świadczenie przedemerytalne ulegnie podwyżce – wzrośnie o 98,71 zł, osiągając kwotę 1893,41 zł brutto.
Wzrosną też dodatki do świadczeń
Waloryzacji podlegają nie tylko świadczenia długoterminowe, takie jak emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy, renty rodzinne, socjalne oraz nauczycielskie świadczenia kompensacyjne, ale także dodatki do tych świadczeń. Najpopularniejszy z nich, dodatek pielęgnacyjny, osiągnie wartość 348,22 zł. Dodatek dla sieroty zupełnej wzrośnie do 654,48 zł, natomiast dodatek za tajne nauczanie wyniesie 348,22 zł. Ponadto dodatek pielęgnacyjny dla inwalidy wojennego uznanego za całkowicie niezdolnego do pracy i samodzielnej egzystencji wzrośnie do 522,34 zł, a ryczałt energetyczny do 312,71 zł.
Od 1 marca próg uprawniający do świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji wzrośnie o 133,06 zł, osiągając kwotę 2552,39 zł brutto.
Waloryzacja zawsze bez wniosku, ale z decyzją
Świadczenia emerytalno-rentowe są waloryzowane z urzędu, co oznacza, że nie ma potrzeby składania wniosku w tej sprawie. Każdy emeryt i rencista pobierający świadczenie na dzień 28 lutego br. otrzyma z ZUS-u decyzję o nowej wysokości swojego świadczenia. W dokumencie tym znajdzie się wysokość emerytury brutto na ostatni dzień lutego, wskaźnik waloryzacyjny oraz emerytura brutto obliczona po waloryzacji. Dla emerytów i rencistów pobierających dodatek pielęgnacyjny, decyzja ta zawierać będzie także informacje o wysokości tego dodatku.
W tegorocznej waloryzacji uwzględnione zostaną wszystkie świadczenia emerytalno-rentowe, do których prawo powstanie do końca lutego 2025 roku. W przypadku, gdy wypłata świadczenia była zawieszona (na przykład z powodu osiągania przychodu przekraczającego 130 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia), waloryzacja będzie możliwa dopiero po wznowieniu wypłaty świadczenia.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
5. Otwarty turniej tenisa stołowego dorosłych gminy Obrowo.
16 lutego rozegrano w Brzozówce piąty turniej tenisa stołowego gminy Obrowo Uczestniczyło w nim 34 zawodników. Zwyciężył Piotr Zieliński z Brzozówki. W zawodach wzięła udział też jedna kobieta – Kinga Kopycińska z Torunia. Współzawodnictwo przeprowadził Dariusz Machajewski. Ostatni turniej 16 marca.
Informacja Powiatowego Lekarza Weterynarii
W związku wykryciem na terenie województwa kujawsko-pomorskiego pierwszego ogniska grypy ptaków (w miejscowości Chlebowo, Gmina Lipno, w gospodarstwie komercyjnym) Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał rozporządzenie nr 5/2025 z dnia 11 lutego 2025 r. w sprawie zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) (...) w tym na terenie powiatu toruńskiego, przekazane wraz z pismem Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii znak: WIWz.913.24.36.3.2025 z dnia 11.02.2025 r.
Za obszar zagrożony tą chorobą wirusową uznaje się na terenie powiatu toruńskiego w Gminie CZERNIKOWO, miejscowość: KIEŁPINY.
Rozporządzenie WKP wprowadza na w/w obszarze na okres co najmniej 30 dni zakazy: przemieszczania drobiu, w tym drobiu odchowanego do rozpoczęcia nieśności i piskląt jednodniowych oraz jaj, w tym także przemieszczania do gospodarstw, rzeźni, zakładów pakowania jaj, zakładów wytwarzających lub przetwarzających produkty jajeczne znajdujących się poza obszarem zagrożonym, wyprowadzania z gospodarstwa gdzie jest utrzymywany drób i wprowadzania do tego gospodarstwa drobiu lub innych ptaków utrzymywanych w gospodarstwie, wywożenia lub rozrzucania ściółki lub nawozów naturalnych bez zgody PLW, ponadto Rozporządzenie zakazuje organizowania targów, wystaw, pokazów lub konkursów, gdzie jest gromadzony drób lub inne ptaki, w tym targowiskowej sprzedaży mięsa drobiowego, mięsa ptaków łownych jaj konsumpcyjnych i wylęgowych, organizowania polowań na ptaki łowne.
Rozporządzenie WKP wprowadza na w/w obszarze na okres co najmniej 30 dni nakazy: utrzymywania drobiu lub innych ptaków w odosobnieniu w zamkniętych obiektach lub miejscach nieuniemożliwiających kontakt z innym drobiem, innymi ptakami, bądź dzikimi ptakami, niezwłoczne usuwanie zwłok drobiu lub innych ptaków, niezwłoczne czyszczenie i odkażanie środków transportu i sprzętu do transportu drobiu, ptaków, ich mięsa, paszy ściółki, nawozów naturalnych oraz innych przedmiotów i substancji które mogły zostać zakażone wirusem, stosowanie środków bezpieczeństwa biologicznego przez osoby wchodzące i wychodzące z gospodarstwa w szczególności poprzez wyłożenie mat dezynfekcyjnych przed wejściami i wyjściami do obiektów oraz wjazdami i wyjazdami do i z gospodarstw, ponadto odkażanie rąk i obuwia. Posiadacze ptaków zobowiązani są do: prowadzenia wykazu osób wchodzących i wychodzących do gospodarstwa z wyłączeniem pomieszczeń mieszkańców gospodarstwa, oczyszczanie, odkażanie, deratyzację i dezynfekcję miejsc przebywania drobiu i innych utrzymywanych ptaków, przechowywanie ściółki przeznaczonej dla utrzymywanych ptaków przed kontaktem ze zwierzętami, ptakami dzikimi i ich odchodami, stosowanie środków dezynfekcyjnych w celu odkażania ściółki przeznaczonej dla ptaków i bieżące jej odkażanie po każdym wyłożeniu, przechowywanie paszy i ściółki dla ptaków w sposób zabezpieczający przed kontaktem ze zwierzętami oraz dzikimi ptakami i ich odchodami, informowanie PLW o zwiększonej zachorowalności, śmiertelności, obniżeniu produkcyjności ptaków utrzymywanych w gospodarstwie.
Czwarty turniej halowej piłki nożnej seniorów
Czwarty raz w tym sezonie mogły rywalizować drużyny seniorów halowej piłki nożnej z gminy Obrowo W lutym zagrano na hali sportowej w Osieku nad Wisłą, a zwyciężyła drużyna z Obór.
XXII Ogólnokrajowy Konkurs Bezpieczne Gospodarstwo Rolne
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zaprasza rolników do udziału w XXII Ogólnokrajowym Konkursie Bezpieczne Gospodarstwo Rolne, którego celem jest promocja zasad ochrony zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym. Udział w nim mogą wziąć zarówno duże, jak i małe gospodarstwa rolne, których przynajmniej jeden z właścicieli jest objęty ubezpieczeniem społecznym rolników.
Współorganizatorami tegorocznego Konkursu są: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Państwowa Inspekcja Pracy, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
XXII Ogólnokrajowy Konkurs Bezpieczne Gospodarstwo Rolne uzyskał Patronat Honorowy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.
Partnerem Strategicznym są AGRO Ubezpieczenia – Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych.
Patronem medialnym konkursu jest TVP INFO.
Właściciele gospodarstw rolnych uczestniczący w Konkursie mają okazję do zaprezentowania swojego miejsca pracy i osiągnięć zawodowych, zdobycia cennych nagród, a przede wszystkim poddania swojego gospodarstwa profesjonalnemu audytowi bezpieczeństwa pracy, który wykonują komisje konkursowe. Podczas eliminacji sprawdzą one, czy w ocenianym gospodarstwie stosowane są w praktyce zasady ochrony zdrowia i życia, a także czy wyeliminowane zostały w nim zagrożenia wypadkowe.
W skład komisji konkursowych wchodzą specjaliści z zakresu bhp w rolnictwie reprezentujący Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Państwową Inspekcję Pracy, Ośrodki Doradztwa Rolniczego, Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Ochotniczą Straż Pożarną i inne instytucje działające w środowisku wiejskim.
W dotychczasowych 21 edycjach Konkursu wzięło udział już ponad 24 tysiące gospodarstw indywidualnych.
Szczegóły Konkursu znajdują się w Regulaminie.
Ważne terminy:
25.04.2025 r. – upływa termin zgłaszania udziału w Konkursie
27.06.2025 r. – zakończenie etapu wojewódzkiego
07-25 lipca 2025 r. – wizytacja gospodarstw finałowych (termin może ulec zmianie).
Więcej informacji: https://www.gov.pl/web/krus/xxii-ogolnokrajowy-konkurs-bezpieczne-gospodarstwo-rolne
Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy
Kolejne dwa konkursy na realizację zadań sportowych
Z uwagi na duże zainteresowanie realizacją zadań sportowych przez kluby, przeznaczamy dodatkowe środki na te cele! Od 17 lutego do 10 marca można składać oferty na wykonanie kolejnych zadań publicznych związanych z realizacją działań w zakresie sportu. Na realizację zadań długoterminowych przeznaczamy 50 tys. zł, a na zadania krótkoterminowe – 20 tys. zł.
Otwarty konkurs 2/2025 dotyczy wspierania organizacji szkolenia, treningów i zajęć sportowych oraz współzawodnictwa sportowego w różnych dyscyplinach sportu na terenie gminy Obrowo w 2025 r. (projekty długoterminowe).
Otwarty konkurs 3/2025 dotyczy wspierania organizacji imprez popularyzujących rozwój kultury fizycznej o zasięgu lokalnym i ponadlokalnym oraz niecyklicznych turniejów, sparingów, festiwali, mistrzostw i innych akcji i wydarzeń sportowych i rekreacyjnych oraz zgrupowań i obozów sportowych (projekty krótkoterminowe).
Na realizację zadań, zgodnie z budżetem gminy Obrowo na rok 2025, przeznaczamy kwotę do 50 000,00 zł na zadania długoterminowe oraz 20 000,00 zł na zadania krótkoterminowe.
Oferty należy składać w terminie od dnia 17 lutego 2025r. do dnia 10 marca 2025r. do godz. 15.15 w opisanej prawidłowo kopercie na niżej podany adres:
Urząd Gminy Obrowo, Biuro Podawcze – pokój nr 10,
ul. Aleja Lipowa 27, 87-126 Obrowo.
O zachowaniu terminu decyduje data dostarczenia oferty do Urzędu Gminy.
Druki ofert i regulaminy konkursów znajdują się poniżej. Można również je otrzymać w pok. nr 36 Urzędu Gminy lub pobrać ze strony internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Obrowo http://bip.obrowo.pl w zakładce „Konkursy otwarte”.
Oferta musi spełniać wszystkie warunki określone w uchwale nr XXIV/156/2013 Rady Gminy Obrowo z dnia 19 marca 2013 r. w sprawie określenia warunków i trybu finansowania zadania własnego Gminy Obrowo w zakresie tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi sportu.
Zadania, na które są składane oferty muszą być wykonane w roku 2025 (dotacja musi być wykorzystana nie później niż do dnia 31 grudnia 2025 r.)
Zadania powinny być realizowane dla jak największej liczby mieszkańców Gminy Obrowo.
Dofinansowanie może być przeznaczone w szczególności na:
- realizację programów szkolenia sportowego,
- zakup sprzętu sportowego, obuwia, odzieży sportowej, niezbędnych do realizacji zadania,
- pokrycie kosztów organizowania regularnych zawodów, rozgrywek,
- pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
- sfinansowanie stypendiów i wynagrodzenia kadry szkoleniowej,
- nagrody (puchary, medale, dyplomy, statuetki okolicznościowe i inne nagrody rzeczowe),
- wydatki związane z zakupem napojów, wody, lekarstw, artykułów sanitarnych i medycznych,
- wydatki związane z zakupem usług: transportowych, wynajmu obiektów sportowych, urządzeń i sprzętu sportowego, noclegów, wyżywienia,
- programów, komunikatów, wynajmu karetki pogotowia, ochrony,
- wydatki związane z kosztami osobowymi dotyczącymi płac obsługi sędziowskiej, opłat w Polskim Związku Sportowym, obsługi technicznej, medycznej i spikera, itp.,
- wydatki związane z opłatami bankowymi, pocztowymi, itp.
- promocję zadania.
Szczegółowych informacji udziela Referat Oświaty i Sportu pod numerem telefonu: 56 678 60 22 wew. 180 lub mailowo edukacja@obrowo.pl oraz sport@obrowo.pl.
Załączniki do konkursu 2/2025 (projekty długoterminowe)
Załączniki do konkursu 3/2025 (projekty krótkoterminowe)
Uwaga! Awaria wodociągu
W związku z wymianą zasuwy w miejscowości Łążyn, dnia 14.02.2025r. w godz. 10.00-12.00 nastąpi przerwa w dostawie wody w miejscowości: Łążyn, Kuźniki, Zębowo, Skrzypkowo. Za utrudnienia przepraszamy.
Wyniki Konkursu
Obrowo, 13.02.2025 r.
Komisja Otwartego Konkursu Ofert nr 1/2025 na wykonanie zadań publicznych związanych realizacją zadań Gminy Obrowo w 2025 roku w zakresie sportu pod nazwą: „Wspieranie organizacji szkolenia, treningów i zajęć sportowych oraz współzawodnictwa sportowego w różnych dyscyplinach sportu na terenie gminy Obrowo w roku 2025”, informuje że w dniu 13.02.2025 r. został rozstrzygnięty przedmiotowy konkurs ofert.
W wyniku przeprowadzonego postępowania konkursowego w wyznaczonym terminie wpłynęło 8 ofert (1 oferta nie spełniła wymagań formalnych), od poniższych klubów sportowych i stowarzyszeń, które otrzymały dofinansowania w następującej wysokości:
Nr oferty |
Podmiot |
Nazwa zadania |
Kwota dotacji w zł |
1 |
UKS Kometa Obrowo |
Prowadzenie szkolenia dzieci i młodzieży w kolarstwie w UKS „Kometa” Obrowo oraz udział we współzawodnictwie sportowym |
56 000,00 |
2 |
Akademia Karate Tradycyjnego „BUDO” |
Organizacja, szkolenie i udział dzieci i młodzieży w imprezach sportowych w 2025 roku |
12 000,00 |
3 |
Toruński Klub Karate – Do „RONIN” |
1. Uczestnictwo w zawodach karate 2. Organizacja stażu z shihanem Zbigniewem Wojtkowiakiem oraz Tadeuszem Wójcikiem 3. Organizacja biwaku szkoleniowego 4. Bieżąca działalność klubu |
3 000,00 |
4 |
UKS „A&W Team Obrowo” |
Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu |
29 000,00 |
5 |
KS „Orzeł Głogowo” |
Rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej przez Klub Sportowy „Orzeł Głogowo” |
78 000,00 |
7 |
Black Widow Obrowo |
Organizacja i prowadzenie zajęć kick-boxingu oraz zajęć ogólnorozwojowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych |
10 000,00 |
8 |
Akademia Piłkarska „Wisełka” Osiek nad Wisłą |
Udział Akademii Piłkarskiej Wisełka w obozie letnim, w Lidze Halowej, turniejach oraz sparingach, organizacja sportowych wydarzeń dla mieszkańców Osieka nad Wisłą takich jak Festiwal kolorów czy Ognisko przyjaźni |
12 000,00 |
Razem wnioskowana kwota dofinansowania |
200 000,00 |
Kwota, którą zabezpieczono w budżecie gminy na powyższe zadania wynosi 200 000,00 zł (brutto).
Po przeprowadzeniu badania i oceny ofert, Komisja Konkursowa zaopiniowała pozytywnie siedem ofert, które wpłynęły w czasie wyznaczonym w ogłoszeniu, przyznając im następującą (uśrednioną) ilość punktów:
Oferta nr 1 = 45,00 pkt./ max 45 pkt.
Oferta nr 2 = 44,00 pkt./max 45 pkt.
Oferta nr 3 = 34,67 pkt./max 45 pkt.
Oferta nr 4 = 41,00 pkt./max 45 pkt.
Oferta nr 5 = 43,33 pkt./max 45 pkt.
Oferta nr 7 = 38,00 pkt./max 45 pkt.
Oferta nr 8 = 33,67 pkt./max 45 pkt.
Uzasadnienie wyboru:
Sześć ofert wybranych w otwartym konkursie, podejmuje działania związane ze wspieraniem kultury fizycznej i wpływa na rozwój sportu w Gminie Obrowo w różnych dyscyplinach. Prowadzone przez wybrane w konkursie kluby sportowe i stowarzyszenia działania, zachęcają do udziału we współzawodnictwie sportowym, co wpływa na popularyzowanie sportu w gminie i zdrowego trybu życia nie tylko wśród dzieci i młodzieży, ale także wśród osób dorosłych.
Jednocześnie nadmieniamy, iż oferty oceniane były przez Komisję Konkursową, w oparciu o następujące kryteria:
- zgodność oferty z celem publicznym określonym w konkursie – skala ocen od 0 do 5 pkt.;
- kalkulację kosztu realizacji zadania publicznego (budżet jest kompleksowy, racjonalny, adekwatny, zasadność przyjętych stawek jednostkowych w odniesieniu do cen rynkowych, relacje kosztów do planowanych rezultatów) - skala ocen od 0 do 5 pkt.;
- udział środków własnych lub środków z innych źródeł na zadanie (wysokość wnioskowanej dotacji, porównanie jej z planowanym wkładem własnym, preferowane będą oferty z wyższym % wkładem własnym) - skala ocen od 0 do 5 pkt.;
- możliwość realizacji zadania przez oferenta, w tym posiadanie zasobów rzeczowych i lokalowych (posiadany sprzęt, lokal, materiały, itp.) – skala ocen od 0 do 5 pkt.;
- jakość realizowanego zadania (kwalifikacje kadry oraz spójność oferty) – skala ocen od 0 do 5 pkt.;
- dotychczasowe doświadczenie we współpracy z Gminą Obrowo – skala ocen od 0 do 5 pkt.;
- zakładane rezultaty realizacji zadania (zakładane efekty ilościowe - preferowane będą oferty uwzględniające jak największą liczbę mieszkańców gminy Obrowo) i jakościowe, trwałość efektów po zakończeniu realizacji zadania, znaczenie realizacji zadania dla społeczności lokalnej) – skala ocen od 0 do 5 pkt.
- czas trwania zadania (systematyczność, regularność): preferowanie będą zadania długoterminowe – skala ocen od 0 do 5 pkt., zadania krótkoterminowe od 0 do 3 pkt.
- promocję gminy Obrowo poprzez sport – skala ocen od 0 do 5 pkt.
Minimalny próg umożliwiający przyznanie dotacji wyniósł 60% sumy punktów możliwych do uzyskania.
Decyzję o wyborze i wysokości przyznanej dotacji podjął Wójt Gminy Obrowo po zapoznaniu się z opinią Komisji Konkursowej.
W sprawie zawierania umów finansowych będziemy informowali oferentów indywidualnie (telefonicznie), kluby prosimy o dostarczenie zaktualizowanych harmonogramów i kosztorysów realizacji zadania zgodnie z regulaminem konkursu.
Uwaga!
W związku z dużym zainteresowaniem dotacjami ze strony klubów sportowych oraz dużą ilością ofert, uprzejmie informujemy, że zwiększamy kwotę przeznaczoną na konkursy dla klubów sportowych. Wkrótce ogłoszone zostaną kolejne konkursy.
Dziękujemy za udział w konkursie.
Członkowie komisji konkursowej:
1.Dajana Boniecka – Przewodnicząca Komisji
2.Karolina Zielińska – Sekretarz Komisji
3.Dariusz Machajewski – Członek Komisji
ZUS przekazał ponad 1 miliard złotych w ramach programu „Aktywny Rodzic”
Od momentu uruchomienia programu „Aktywny Rodzic”, ZUS wypłacił łącznie 1 mld 153 mln zł. W ramach tej kwoty wypłacono 197 tys. świadczeń „Aktywnie w domu” na łączną sumę 101,9 mln zł, 228,1 tys. świadczeń „Aktywni rodzice w pracy” na kwotę 362,7 mln zł oraz 483,6 tys. świadczeń „Aktywnie w żłobku” na łączną wartość 688 mln zł.
Program „Aktywny Rodzic” oferuje wsparcie dla rodziców wychowujących dzieci do 3. roku życia.
W ramach programu, w zależności od aktywności zawodowej rodziców oraz formy opieki nad dzieckiem, dostępne są trzy rodzaje świadczeń: „Aktywni rodzice w pracy”, „Aktywnie w żłobku” oraz „Aktywnie w domu” – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Tylko w styczniu ZUS przekazał na konta rodziców, opiekunów i żłobków:
- 177,6 tys. świadczeń „Aktywnie w żłobku” na kwotę 266,5 mln zł,
- 81,9 tys. świadczeń „Aktywni rodzice w pracy” na 132,3 mln zł oraz
- 72,6 tys. świadczeń „Aktywnie w domu” na 38,5 mln zł.
Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” są wypłacane przez ZUS w danym miesiącu za miesiąc poprzedni, co oznacza, że na przykład w lutym otrzymamy wypłatę za styczeń. W przypadku świadczenia „Aktywnie w żłobku” wypłaty dokonywane są 20. dnia każdego miesiąca. Natomiast terminy wypłaty pozostałych świadczeń z tego programu zaplanowane są na ostatni dzień roboczy każdego miesiąca- dodaje rzeczniczka.
Wnioski o świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” można składać do ZUS wyłącznie w formie elektronicznej. Rodzice mają do dyspozycji cztery dostępne kanały: platformę PUE/eZUS, aplikację mobilną mZUS, bankowość elektroniczną oraz portal Emp@tia Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Wcześniejsi emeryci i renciści – czas na coroczne rozliczenia z ZUS
Do końca lutego osoby, które w ubiegłym roku pobierały wcześniejszą emeryturę lub rentę oraz dorabiały do swojego świadczenia, powinny poinformować ZUS o dodatkowych przychodach. Dotyczy to między innymi wynagrodzeń z umowy o pracę, umowy zlecenia, a także przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej oraz z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej.
Informacja o przychodach jest niezbędna, aby ZUS mógł ustalić, czy wypłacał świadczenie w prawidłowej wysokości. Rencistów oraz wcześniejszych emerytów, którzy nie ukończyli powszechnego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), obowiązują limity dotyczące dorabiania do świadczeń. Dlatego osoby te są zobowiązane do końca lutego poinformować ZUS o dodatkowych przychodach, które osiągnęły w ubiegłym roku – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Przychody są rozliczane na podstawie zaświadczenia wydanego przez zakład pracy emeryta lub rencisty. Natomiast osoby prowadzące działalność gospodarczą składają własne oświadczenie, w którym deklarują podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jako swój przychód. Warto zaznaczyć, że do rozliczenia uwzględniane są również przychody z pracy za granicą oraz te uzyskiwane z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej.
Aby ZUS mógł rozliczyć świadczenie w najkorzystniejszy sposób (rocznie lub miesięcznie), warto przedłożyć zaświadczenie o wysokości zarobków osiągniętych w poszczególnych miesiącach. Nawet jeśli w niektórych miesiącach limit został przekroczony, a w innych nie został osiągnięty, roczne rozliczenie może nie wiązać się z żadnymi konsekwencjami finansowymi.
Ile mogliśmy zarobić w ubiegłym roku?
W 2024 roku dopuszczalna roczna kwota przychodu wyniosła 65 611,40 zł brutto, natomiast graniczna roczna kwota przychodu osiągnęła wartość 121 849,50 zł brutto. Kwoty te odpowiadają 70% i 130% przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń z ubiegłego roku.
Kto nie musi rozliczać przychodu?
Co do zasady emeryci, którzy ukończyli powszechny wiek emerytalny wynoszący 60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn, mogą dorabiać bez ograniczeń i nie muszą informować ZUS-u o wysokości swoich zarobków. Warto jednak pamiętać, że osoby, które osiągnęły wiek emerytalny w 2024 roku i były na wcześniejszej emeryturze, muszą rozliczyć się z ZUS-em z dochodów uzyskanych w miesiącach poprzedzających ukończenie tego wieku.
Limity dotyczące dorabiania nie dotyczą osób pobierających rentę rodzinną, które mają także ustalone prawo do emerytury z tytułu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego. Ponadto świadczeniobiorcy otrzymujący emeryturę częściową, rentę inwalidy wojennego lub wojskowego, których niezdolność do pracy jest związana ze służbą wojskową, a także osoby pobierające rentę rodzinną po takich inwalidach, nie muszą przedkładać zaświadczeń o wysokości swoich przychodów. Uczniowie szkół ponadpodstawowych oraz studenci, którzy nie ukończyli 26. roku życia, a pobierają rentę rodzinną i są zatrudnieni na umowie zlecenia lub agencyjnej, również nie są zobowiązani do składania informacji o swoich zarobkach.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Płatnicy składek mogą już składać wnioski w konkursie na poprawę warunków BHP
Rozpoczął się nabór wniosków w konkursie na dofinansowanie projektów mających na celu poprawę bezpieczeństwa pracy. W puli jest 140 mln zł. Wnioski o dofinansowanie można składać do 10 marca – przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
W ramach konkursu każdy płatnik składek ma szansę na uzyskanie dofinansowania w wysokości od 10 do 300 tysięcy złotych brutto, przy czym maksymalna kwota dofinansowania nie może przekroczyć 80% wartości projektu. Na ten cel przeznaczono łącznie 140 milionów złotych. Projekty mogą obejmować m.in. zakup maszyn, urządzeń i sprzętu chroniącego przed hałasem, drganiami mechanicznymi oraz promieniowaniem elektromagnetycznym, a także urządzeń poprawiających bezpieczeństwo pracy na wysokości – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Dzięki uzyskanym środkom można nabyć m.in. jonizatory powietrza, siatki ochronne, środki ochrony indywidualnej, schodołazy, oświetlenie, filtrowentylację, podesty ruchome (wiszące, masztowe, stacjonarne), podesty ruchome przejezdne (wolnobieżne, przewoźne), w tym wózki kompletacyjne podnoszące pracownika wraz z ładunkiem. Lista możliwości jest naprawdę ogromna – dodaje rzeczniczka.
O dofinansowanie mogą ubiegać się nie tylko płatnicy składek, którzy zatrudniają pracowników. Wniosek mogą złożyć także osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które nie zatrudniają pracowników, o ile odprowadzają za siebie składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Ważne jest, aby przedsiębiorcy biorący udział w konkursie nie mieli zaległości w opłacaniu składek i podatków. Nie mogą również znajdować się w stanie upadłości, być objęci zarządem komisarycznym ani być w trakcie likwidacji, postępowania upadłościowego lub układowego z wierzycielem. Z dofinansowania nie będą mogły skorzystać osoby, które w ciągu ostatnich trzech lat otrzymały takie wsparcie z ZUS lub zostały zobowiązane do jego zwrotu.
Wnioski tylko do 10 marca
Wniosek o dofinansowanie, wraz z niezbędną dokumentacją, można składać wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony prewencja.zus.pl, w terminie do 10 marca.
Rozpatrzenie wniosku przebiega w dwóch etapach. Na początku pracownicy ZUS-u dokonują analizy formalnej wniosków, sprawdzając ich poprawność i kompletność oraz weryfikując, czy płatnik składek spełnia warunki do uzyskania dofinansowania. Po uzyskaniu pozytywnej oceny formalnej wnioski są przekazywane do oceny merytorycznej, którą przeprowadzą eksperci Centralnego Instytutu Ochrony Pracy. To właśnie oni wybiorą najlepsze projekty, mające na celu zmniejszenie ryzyka wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych.
Lista rankingowa projektów, które otrzymały pozytywną ocenę, zostanie opublikowana na stronie www.zus.pl oraz na stronie BIP najpóźniej do 31 grudnia br.
Szczegółowe warunki konkursu oraz dokumenty do pobrania są dostępne na stronie zus.pl/prewencja oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ZUS. Wszelkie pytania dotyczące konkursu można kierować na adres e-mail: konkurs@zus.pl.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Projekcja filmu "Jutro będzie nasze"
Serdecznie zapraszamy na projekcję filmu "Jutro będzie nasze", 22.02.2025 r. o godz. 18.00 w świetlicy wiejskiej w Obrowie. Po projekcji filmu zachęcamy do wzięcia udziału w dyskusji.
Wstęp wolny!
Obowiązują zapisy: Ewelina Mytlewska, tel. 697083076
Szkolenie z zakresu metod ograniczających stosowanie antybiotyków w produkcji zwierzęcej.
Przypominamy, że zgodnie z ustawą o PS WPR 2023-2027 producenci rolni korzystający z ekoschematu „Dobrostan zwierząt” są zobowiązani odbyć obowiązkowe jednorazowe szkolenie z zakresu „Metod ograniczających stosowanie antybiotyków w produkcji zwierzęcej”.
Ostateczny i nieprzekraczalny termin na odbycie szkolenia upływa w dniu 14 marca 2025 r.
Po odbyciu bezpłatnego szkolenia uczestnik otrzyma zaświadczenie o jego ukończeniu, które należy przekazać elektronicznie do ARiMR za pośrednictwem aplikacji eWniosek Plus.
Serdecznie zapraszamy do rejestrowania się na szkolenia dostępne online w dwóch możliwych formułach:
– dostępne cały czas 24/7 na stronie: www.sdr.kpodr.pl
– dostępne wg hamonogramu na platformie clickmeeting za pośrednictwem strony: https://www.kpodr.p/
Uwaga!!!
Zgodnie z § 48 ust. 7b rozporządzenia dobrostanowego – w przypadku, gdy rolnik nie odbędzie szkolenia, należy liczyć się z nałożeniem na niego kary wynoszącej 30% płatności dobrostanowej, jaka by mu przysługiwała, gdyby odbył szkolenie.
Komunikat Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Toruniu
Szanowni Klienci PCPR w Toruniu!
Informujemy, że w dniach 18 -21 lutego br. w związku ze zmianą siedziby jednostki, tj. przeniesieniem PCPR do nowej lokalizacji, możliwości przyjmowania interesantów pod dotychczasowym adresem (przy ul.Towarowej 4-6) będą ograniczone.
Konieczność przeniesienia infrastruktury informatycznej, wyposażenia, dokumentacji oraz zaangażowanie pracowników w proces przenoszenia jednostki powodować będą znaczne ograniczenia w bieżącej działalności jednostki i znaczny dyskomfort w ewentualnej obsłudze klienta.
W związku z powyższym prosimy o przełożenie planowanych wizyt w PCPR we wskazanym wyżej terminie i wizytę w dniu 24 lutego br. już w nowej siedzibie Centrum pod adresem : 87-100 Toruń, ul.Polna 34/38 (lokalizacja na terenie Nadleśnictwa Toruń)
Dyrektor PCPR w Toruniu
/-/ Jacek Skorulski
Za zaistniałe utrudnienia przepraszamy oraz prosimy o wyrozumiałość!
Przebudowa ulicy Długiej w Głogowie
W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg otrzymaliśmy dofinansowanie w wysokości 1 167 870,00 zł na realizację zadania pn. „Przebudowa drogi gminnej nr 101002C w m. Głogowo -km 0+206,28-km 1+196,28”, obejmującego odcinek drogi o długości 0,990 km w ramach Naboru nr 1/2024/RFRD – edycja 2025 r.
Zakres planowanych prac obejmuje:
- wykonanie nawierzchni bitumicznej o szerokości 5 metrów,
- budowę poboczy,
- wykonanie indywidualnych zjazdów na posesje,
- budowę chodnika o długości 920 m po prawej stronie drogi, wykonanego z kostki betonowej,
- budowę dwóch zatok autobusowych,
- wykonanie przejść dla pieszych,
- montaż oświetlenia przy przejściu dla pieszych.
- To duży krok w stronę poprawy infrastruktury w naszej gminie. Dofinansowanie pozwoli na realizację ważnej inwestycji, która zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróży dla wszystkich mieszkańców- mówi wójt Andrzej Wieczyński
Czas realizacji: do końca grudnia 2025 r.
Wartość całkowita inwestycji: 1 946 451,04 zł
Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg: 1 167 870,00 zł
Wkład własny Gminy Obrowo: 778 581,04 zł
Fot. Niedawno zmodernizowana ul. Borowikowa w Głogowie
Renta rodzinna – co warto wiedzieć?
Przyznanie renty rodzinnej uzależnione jest od spełnienia określonych warunków, które dotyczą zarówno osoby zmarłej, jak i członków rodziny ubiegających się o to świadczenie – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Kiedy przysługuje renta rodzinna po osobie zmarłej?
Renta rodzinna przysługuje po śmierci osoby, która spełniała jeden z poniższych warunków:
- miała ustalone prawo do wypłacanej przez ZUS emerytury, w tym emerytury pomostowej, albo renty z tytułu niezdolności do pracy, albo spełniałaby warunki do uzyskania takiego świadczenia, gdyby żyła. Przy ocenie prawa do renty, która mogłaby przysługiwać zmarłej osobie, przyjmuje się, że była ona osobą całkowicie niezdolną do pracy.
- pobierała z ZUS zasiłek przedemerytalny albo świadczenie przedemerytalne, albo nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.
Kto może ubiegać się o rentę rodzinną po zmarłej osobie, która spełnia określone warunki?
Prawo do renty rodzinnej przysługuje:
- dzieciom własnym, dzieciom drugiego małżonka oraz dzieciom przysposobionym
Dziecko ma prawo do pobierania renty rodzinnej po zmarłym rodzicu do 16. roku życia, a jeśli kontynuuje naukę – nawet do 25. roku życia. W sytuacji, gdy dziecko ukończy 25 lat w ostatnim roku studiów w szkole wyższej, prawo do renty przedłuża się do zakończenia tego roku akademickiego. Natomiast jeśli dziecko stało się całkowicie niezdolne do pracy i do samodzielnej egzystencji albo całkowicie niezdolne do pracy zanim skończyło 16 lat lub w trakcie nauki, ale przed 25. rokiem życia, renta rodzinna przysługuje mu niezależnie od wieku oraz kontynuowania edukacji. - przyjętym na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnukom, rodzeństwu i innym dzieciom, oprócz dzieci przyjętych na wychowanie i utrzymanie w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka, jeżeli spełniają takie warunki jak dzieci własne (dotyczące wieku, nauki lub stanu zdrowia). Dodatkowym wymogiem jest, aby dzieci te były przyjęte na wychowanie co najmniej rok przed śmiercią ubezpieczonego, chyba że śmierć opiekuna nastąpiła w wyniku wypadku. Ostatnim warunkiem jest brak prawa do renty rodzinnej po zmarłych rodzicach (a w przypadku, gdy rodzice żyją, nie mogą zapewnić dziecku utrzymania) lub sytuacja, w której osoba zmarła lub jej małżonek byli prawnymi opiekunami dziecka ustanowionymi przez sąd.
- małżonkowi (wdowie, wdowcowi), który do dnia śmierci pozostawał w związku małżeńskim z osobą zmarłą i spełniał określone warunki tj.:
– w chwili śmierci małżonka ukończył 50. rok życia lub był niezdolny do pracy albo – wychowuje co najmniej jedno z dzieci, wnuków lub rodzeństwa, które są uprawnione do renty rodzinnej po zmarłym małżonku i nie ukończyły 16. roku życia, a jeśli uczą się w szkole – 18. roku życia, lub sprawuje pieczę nad dzieckiem całkowicie niezdolnym do pracy oraz do samodzielnej egzystencji lub całkowicie niezdolnym do pracy, które jest uprawnione do renty rodzinnej,
– osiągnął wiek 50 lat lub stał się niezdolny do pracy po śmierci współmałżonka, nie później niż w ciągu 5 lat od jego śmierci lub od zaprzestania wychowywania dzieci, o których mowa powyżej.
Osoba owdowiała, która nie spełnia tych warunków i nie dysponuje wystarczającym źródłem utrzymania, ma prawo do renty rodzinnej przez rok od dnia śmierci współmałżonka lub przez czas trwania nauki w celu uzyskania kwalifikacji do pracy zarobkowej, jednak nie dłużej niż przez dwa lata od momentu śmierci współmałżonka. - rozwiedzionym małżonkom, a także wdowom i wdowcom, którzy w chwili śmierci współmałżonka nie pozostawali z nim we wspólności małżeńskiej
Osoba, która była rozwiedziona z osobą zmarłą, albo osoba owdowiała, która w chwili śmierci współmałżonka nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, ma prawo do renty rodzinnej, o ile spełnia warunki jak dla wdowy i w dniu śmierci współmałżonka miała prawo do alimentów z jego strony ustalone wyrokiem lub ugodą sądową. Prawo do renty rodzinnej przysługuje również rozwiedzionej małżonce lub pozostającej w separacji (nawet bez wyroku lub ugody sądowej), pod warunkiem że udowodni, iż otrzymywała alimenty na podstawie porozumienia (przepis ten nie dotyczy mężczyzn). - rodzicom, w tym ojczymowi, macosze oraz osobom przysposabiającym, jeżeli ubezpieczony, bezpośrednio przed śmiercią przyczyniał się do ich utrzymania, a rodzic spełnia warunki takie jak dla wdowy lub wdowca odnośnie wieku, niezdolności do pracy lub wychowania dzieci.
Ile wynosi renta rodzinna?
Kwota świadczenia różni się w zależności od liczby osób uprawnionych do jej pobierania i wynosi:
- dla jednej osoby uprawnionej - 85 proc. świadczenia, które przysługiwało albo przysługiwałoby zmarłemu,
- dla dwóch osób uprawnionych - 90 proc. świadczenia, które przysługiwało albo przysługiwałoby zmarłemu,
- dla trzech osób lub większej liczby uprawnionych - 95 proc. świadczenia, które przysługiwało albo przysługiwałoby zmarłemu.
Wszystkim uprawnionym członkom rodziny przysługuje jedna łączna renta rodzinna, dzielona na równe części między te osoby.
Najniższa wypłacana renta rodzinna wynosi 1780,96 zł brutto – tyle co minimalna emerytura. Kwota ta obowiązuje do 28 lutego 2025 r.
Jak uzyskać rentę rodzinną?
Aby ZUS mógł przeprowadzić postępowanie i przyznać świadczenie (lub odmówić jego przyznania), konieczne jest złożenie wniosku (druk ERR). Formularz może złożyć osoba ubiegająca się o rentę lub jej przedstawiciel ustawowy, na przykład rodzic małoletniego dziecka, opiekun prawny lub pełnomocnik. Dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do renty są różne w zależności od tego, który członek rodziny osoby zmarłej ubiega się o rentę rodzinną:
- dokument potwierdzający datę urodzenia wnioskodawcy,
- dokument potwierdzający datę urodzenia i datę zgonu osoby, po której ma być przyznana renta,
- dokument potwierdzający stopień pokrewieństwa (powinowactwa) z osobą zmarłą,
- odpis skrócony aktu małżeństwa, jeżeli o rentę ubiega się wdowa lub wdowiec albo małżonka – małżonek pozostający w separacji lub rozwiedziony,
- zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka albo wdowy lub wdowca, wystawione przez lekarza prowadzącego leczenie, jeżeli przyznanie renty uzależnione jest od ustalenia niezdolności do pracy,
- zaświadczenie o uczęszczaniu do szkoły, jeżeli dziecko ukończyło 16 lat,
- dokument potwierdzający prawo w dniu śmierci osoby zmarłej do alimentów z jej strony, ustalonych wyrokiem sądu lub ugodą sądową,
- dokument potwierdzający istnienie obowiązku alimentacyjnego z mocy prawa, jeżeli rozwiedziona lub pozostająca w separacji małżonka nie miała ustalonych alimentów wyrokiem lub ugodą sądową.
Do wniosku o rentę rodzinną po osobie, która nie miała ustalonego prawa do świadczenia – oprócz dokumentów wskazanych powyżej, należy dołączyć:
- informację dotyczącą okresów składkowych i nieskładkowych zmarłego (druk ERP-6),
- oryginalne dokumenty potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe osoby zmarłej, m.in.: świadectwa pracy, zaświadczenia, legitymację ubezpieczeniową, dokument potwierdzający ukończenie studiów i programowy tok ich trwania, odpisy aktów urodzenia dzieci – jeśli osoba zmarła korzystała z urlopu wychowawczego lub bezpłatnego w celu sprawowania opieki nad dziećmi,
- dokumenty potwierdzające wysokość wynagrodzenia osoby zmarłej (np. zaświadczenie pracodawcy lub innego płatnika składek o zatrudnieniu i wysokości wynagrodzenia – może być złożone na druku ERP-7, legitymację ubezpieczeniową zawierającą odpowiednie wpisy), aby ustalić podstawę wymiaru emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy lub kapitału początkowego osoby zmarłej,
- zaświadczenie płatnika składek osoby zmarłej o okresach pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.
Osoba, która uzyska pełnoletność w czasie pobierania renty rodzinnej, powinna złożyć wniosek o kontynuację wypłaty tej renty, np. na druku ERR-W.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Gminna piłka ręczna klas 7-8 szkół podstawowych
Gminna piłka ręczna klas 7-8 szkół podstawowych została rozegrana 08 lutego 2025 roku na hali sportowej w Dobrzejewicach. W turnieju zagrały dwie drużyny dziewcząt i cztery drużyny chłopców. W obydwu grupach zwyciężyły drużyny SP Obrowo. Zwycięskie zespoły w najbliższy wtorek i środę zagrają w zawodach powiatowych w Lubiczu Górnym. Imprezę poprowadził nauczyciel miejscowej szkoły p. Wojciech Świderek.
Informacja
Uprzejmie informuję, że najbliższy dyżur doradcy rolniczego z powodu wyjazdu służbowego zostaje przeniesiony na 10 luty 2024 r. (poniedziałek).
Uprzejmie informujemy, że organizujemy szkolenie chemizacyjne uzupełniające pn. „Stosowanie środków ochrony roślin sprzętem naziemnym, z wyłączeniem sprzętu montowanego na pojazdach szynowych oraz innego sprzętu stosowanego w kolejnictwie”. Szkolenie uzupełniające jednodniowe odbędzie się: 18.02.2025r. o godzinie 10.00 w Świetlicy Wiejskiej w Obrowie
Nowoczesny kompleks przedszkolno-żłobkowy
Rada budowy kompleksu przedszkolno-żłobkowego w Obrowie, która miała miejsce 3 lutego br., była spotkaniem mającym na celu omówienie postępu prac budowlanych oraz zaplanowanie kolejnych etapów realizacji inwestycji.
Projekt ten zapełni najmłodszym mieszkańcom naukę w nowoczesnych warunkach. Kompleks będzie obejmował przedszkole z 8 oddziałami dla 200 dzieci, część żłobkową z 3 salami oraz dużą salę zabaw o powierzchni 75 m². Znajdą się tu również kuchnia z oddzielnym wejściem, miejsce do posiłków, sale terapeutyczna i sensoryczna oraz przestronny dział administracyjny. Budynek będzie w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnościami.
– Jestem niezmiernie dumny, że możemy realizować ten projekt, który znacząco podniesie jakość opieki nad najmłodszymi mieszkańcami naszej gminy. Inwestycja ta to nie tylko nowoczesne warunki dla dzieci, ale również przestrzeń przyjazną dla ich rozwoju – mówi wójt Andrzej Wieczyński.
Prace postępują zgodnie z harmonogramem, a obecnie trwają prace ziemne.
W wyniku przetargu wykonawcą inwestycji została firma z Włocławka, która zaoferowała kwotę 10 892 094,57 zł. Koszt nadzoru inwestorskiego to 73 800,00 zł.
Gmina Obrowo otrzymała dofinansowanie: 8 048 409,07 zł z funduszy unijnych oraz 2 547 339,84 zł z programu Aktywny Maluch.
Inwestycja pn. „Budowa kompleksu przedszkolno – żłobkowego w Obrowie” realizowana jest w ramach: Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027, Priorytet: 6 Fundusze europejskie na rzecz zwiększenia dostępności regionalnej infrastruktury dla mieszkańców, Działanie: 6.2 Inwestycje w infrastrukturę przedszkolną ZITy regionalne Nr naboru: FEKP.06.02-IZ.00-028/23 oraz Aktywny Maluch 2022-2029
Niezwykła przesyłka z Pałacu Buckingham!
W listopadzie uczniowie klasy czwartej Szkoły Podstawowej w Łążynie II postanowili zrobić coś wyjątkowego - wysłali własnoręcznie wykonane kartki urodzinowe do króla Karola III, prosto do Pałacu Buckingham. Był to pomysł, który połączył naukę o rodzinie królewskiej z kreatywną zabawą. Uczniowie nie spodziewali się, że przesyłka dotrze aż do samego serca królewskiej rezydencji, a tym bardziej, że nadejdzie odpowiedź!
W styczniu nadszedł długo wyczekiwany list z Pałacu Buckingham – prawdziwa odpowiedź od Króla Karola III. W liście wyrażono podziękowania oraz uznanie dla naszych uczniów za piękne kartki i zainteresowanie rodziną królewską.
- Co prawda treść listu jest prywatna i poufna, jednak możemy z dumą powiedzieć, że uczniowie byli ogromnie podekscytowani tym wyjątkowym wydarzeniem. W końcu nie codziennie dostaje się list od brytyjskiej rodziny królewskiej! – mówi nauczycielka, pani Aleksandra Mandosik. - To dla nas wszystkich niezapomniana chwila, która jeszcze bardziej motywuje do odkrywania świata i podejmowania nowych, inspirujących projektów – dodaje.